Den gode samtale som redskab

3. okt, 21. nov & 28. jan

Den gode samtale som redskab til trivsel og bedre bundlinje. Et uddannelsesforløb over tre dage for dyrlæger og veterinærsygeplejesker 2024

Kurset vil være en blanding af teori og praksis, med korte oplæg, praksisrettede øvelser, samtale og bevægelse i.f.t kursets indhold. Der forventes en høj grad af deltagerinvolvering.

Dag 1: Skab motivation i din praksis

1. Kend dig selv – kend dine kolleger.

Hvad motiverer dig? Hvad udfordrer din motivation? Hvad nærer din kolleger?

2. Selvledelse og samarbejde

Godt lederskab starter indefra. Og det er forudsætningen for samarbejdet. Find din egen stil.

3. Typer – og stereotyper set igennem ledelseskompasset

Hvor er det let for dig, og hvor må du anstrenge dig? Find din profil i ledelseskompasset

4. At skelne mellem privat, personligt og professionelt

Lær at skelne. Det private vender indad mod dig selv. Det professionelle vender udad mod kunden

Hvad får du ud af dag 1?

Du opnår bevidsthed om din evne til at lede dig selv, dine styrker og udviklingsmuligheder.

Du finder din type i kompasset

Du får større forståelse for dine kolleger – og kunder

Du bliver skarp på, hvad der motiverer og hvad der dræner dig

Dag 2: Kommunikation, medarbejdersamtalen og kunderelationen

1. Den anerkendende tilgang i samtalen.

Tag udgangspunkt i virkeligheden og det, du har indflydelse på. Bliv på egen banehalvdel.

Byg på det, der virker og tal om det, du/I gerne vil opnå.

2. Træn medarbejdersamtalen, der støtter og ansvarliggør.

Lær at stille spørgsmål og sætte retning. Spørgsmål, der åbner og spørgsmål, der lukker

De fire faser i samtalen. Afdække, undersøge, forestille, aftale handling

3. Kommuniker klart uden at være hård

Giv feedback, der giver mod til forandring

Støttende og udfordrende feedback. Balancen mellem pleaseren og ”råt for usødet”

Sandwichmodellen

Sprogets magt: Luft din indre svinehund

Hvad får du ud af dag 2?

Du får redskaber til at føre samtaler, der leder til gode resultater.

Du får konkrete feedbackmodeller

Du lærer spørgeteknikker

Du lærer at tilpasse budskabet til modtageren

Du lærer at lytte til kunden på flere niveauer

Dag 3: Skab kultur med gode møder. Styrk trivslen, forebyg stress

1. Den gode kultur – for dyr, for kunder, for medarbejdere

Hvad gør vi – og hvordan lade vi værdierne omfatte alle aspekter af klinikken?

Hvad er trivsel for jer?

Hvordan fremmer vi trivsel og dermed forebygger stress?

Hvordan italesætter vi stress?

Hvordan griber jeg den svære samtale om stress og trivsel an?

Hvordan forener vi forretning og omsorg?

Hvordan giver vi nye medarbejdere et klart billede af forudsætningerne for at være i klinik

2. Find redskaber til god mødeledelse

Hvordan skaber vi møder, der er tidseffektive og målrettede?

Hvordan leder jeg mødet med balance mellem omsorg og tydelighed?

Hvordan kan møderne medvirke til trivsel og forebygge stress?

Hvad får du ud af dag 3?

Du får viden om stress, trivsel og forebyggelse

Du lærer at spotte tegn på stress og tage samtalen om det

Du får redskaber og metoder til god mødeledelse

Du bliver bevidst om, hvordan I lever jeres værdier

Undervisere

Anne Muxoll Søberg, AMS Coaching & Event og Lotte Juul Lauesen, Inter-mezzo.dk

 

Praktiske oplysninger

Kursusdag 1: Torsdag d. 3. oktober

Kursusdag 2: Torsdag d. 21. november

Kursusdag 3: Tirsdag d. 28. januar

Alle dage fra 09.00 – 15.30

Sted: praQtice, Grønnevej 17, 8680 Ry

Pris: 11.995,- + 10,- i tilmeldingsgebyr

Medlemspris: 9.995,-  + 10,- i tilmeldingsgebyr

(alle priser er i DKK og ekskl. moms)

Tilmeld dig her

Ved framelding senere end d. 1. august opkræves halvt kursusgebyr. Ved framelding indenfor den sidste uge opkræves fuldt kursusgebyr.

Stor tak til kursets sponsor