Kurset er en del af en 4 moduls ledelsesuddannelse, men kan tages særskilt og man kan få rigt udbytte, uden at man er med på de andre moduler.
- Modul 1: Ledelsestænkning, strategi, analyse og forretningsudvikling, et personlige lederskab, forretningsplan (kurset er afviklet. Kontakt os, hvis du vil have notifikation næste gang vi udbyder noget lignende: info@vetfaellesskabet.dk ).
- Modul 2: Økonomi (dette modul)
- Modul 3: Markedsføring (se mere her)
- Modul 4: Administration, flow, kapacitetsopbygning, effektivisering, dato d. 5. marts, nærmere beskrivelse følger.
Dagsorden
af Christian Kolthoff
Dette bliver et interaktivt seminar, hvor vi løbende tilpasser os til deltagernes ønsker og behov.
Opfølgning på forretningsplaner fra sidst – og om der er spørgsmål, som vi med fordel kan diskutere i fællesskab. Hvis du ikke var med på modul 1, men har en forretningsplan, så ta’ denne med.
Efter den fælles dialog, ser vi på, hvordan deltagerne følger op på nøgletal i dag. Hvad følger I op på i journalsystemerne? Hvordan følger I op i regnskabssystemerne? Laver I budgetter og i så fald hvordan? Og hvad med budgetopfølgning. Jeg gennemgår, hvordan han gør og sammen finder vi ud af, hvad der giver mening for deltagerne.
Så går vi i gang med at analysere tal og data. Hvordan står det til på klinikkerne? Hvad lykkes godt og hvad lykkes ikke – baseret på tallene? Som en del af dette diskuterer vi formatet for opfølgning. Det er vanskeligt at overtage andres Excel-modeller, og derfor viser jeg forskellige udgaver, hvorefter deltagerne vælger den eller de modeller, som giver mening for dem.
Når vi har skabt indsigt i data, så begynder vi at diskutere økonomisk strategi for klinikkerne. Gerne i et længere perspektiv. Det er vigtigt, at vi tør gå lidt til hinanden og er åbne for gode råd. Vi skal meget gerne ende med, at klinikkerne kan lave et budget, som giver mening og er bæredygtigt.
Derefter snakker vi kommunikation af økonomi til de ansatte. Hvor meget skal de være involverede og hvordan skaber man motivation via tal? Jeg har oplevet rigtig mange ledere fejle i denne disciplin, og derfor er det vigtigt, at vi lærer at gøre det ordentligt.
Afslutningsvis ser vi på prissætning og fakturering. I den forbindelse vil jeg bede jer alle tage en stak fakturaer med, så vi kan se på, hvordan I laver jeres fakturaer. Det er min opgave at sørge for, at vi ikke gør noget, der strider mod god GDPR-skik, så derfor vil jeg bede jer overstrege alle kundernes navne med en sort tusch. Jeg sørger også for, at vi i processen ikke gør noget, hvor vi kommer på kant af konkurrencelovgivningen.
I forhold til forberedelse vil jeg bede jer om følgende:
- For jer, der ikke kan Excel, så vil jeg bede jer lege rundt med diverse tutorials. I SKAL kunne Excel. Dvs. at I skal kunne navigere rundt i et ark og mellem ark. I skal kunne lave streger/kanter og diverse helt basale formler. Hvis I ikke kan det nu – så er det bare at komme i gang.
- Jeg satser på, at I alle kan finde ud af at komme ind i jeres regnskabsprogram som fx E-conomics. Kan I ikke trække rapporter, så hjælper vi hinanden. OG hvis I ikke kan komme ind i jeres regnskabsprogram, så send mig lige en melding.
- Jeg regner også at I alle har adgang til jeres journalsystem online.
- Medbring (i elektronisk form) alt hvad I har af budgetter og diverse systemer til opfølgning.
- Medbring en stak fakturaer i udskrift. Det kan fx være 50 fakturaer fra den foregående uge. Husk at navne på kunder skal streges over.
Praktisk information:
Onsdag den 6. november 2024 kl. kl. 8:00 til 16:30
Tema: Økonomi
Prisen er 1850,- for dem der har været med på modul 1 og 2595,- for andre.
(alle priser er i DKK og ekskl. moms)
Her er tilmeldingslinket: https://praqtice.nemtilmeld.dk/82/
Sted: Fjelsted skov hotel & konference, Store Landevej 92, 5592 Ejby
Tilmeldingsfrist tirsdag d. 5. november 2024 kl. 08:00
Ved framelding inden for den sidste uge opkræves fuldt kursusgebyr.
3. modul er 9. januar 2025 og omhandler markedsføring. Tilmelding og info her.